نسبت محتوی با تصویر در خالکوبی (قسمت دوم)

تصویر (شمایل یا طرح خال) چیست؟
ما ویژگی‌های بصری هر الگو، شمایل و یا نوشته‌ای را تصویر می‌گوییم. ویژگی‌هایی که در نحوه‌ی اجرا و حک کردن خال بر پوست تاثیرگذار بوده و نسبت فرد حامل خالکوبی با الگوی خالکوبی را تعریف می‌کند.

بر این مبنا هر تصویری ویژگی‌ها و کارکردهای منحصربفرد خود را شامل است که در ادامه به صورت موجز به آن اشاره می‌کنیم:
برای مثال شما یک سطر شعر یا یک جمله‌ی قصار را برای خال کوبیدن بر پوست خود انتخاب می‌کنید. تا این جای کار شما یک معنای از پیش آماده دارید که حال باید فرم و ویژگی بصری آن متن، کشف و اجرا شود. برای دستیابی به این فرم و اجرای آن بر پوست خود، شما لازم است انحنای تاریخی یا اشاره ضمنی آن شعر را مورد توجه قرار دهید. توجه‌ای که بر طبق فحوای شعر یا نوشته، به شما پیشنهاد عینی ِتصویر خالکوبی را می‌دهد. تصویری که از قضا یا مدرن است یا مایل به قالب‌ها و فرم‌های کلاسیک (مانند خط نستعلیق برای یک شعر یا مضمونی برآمده از ادبیات کهن). حال اگر همان شعر یا نوشته از یک متن مدرن استخراج یا گزیده شده باشد، پیشنهادات فرمی و بصری الگوی قابل خالکوبی مناسبات دیگری خواهد داشت (همچون فونت‌های مدرن و روزنامه‌ای).

حال برای تقریب به ذهن و ملموس‌تر شدن موضوع به یک مثال تصویری یا شمایلی می‌پردازیم. یک درنا را در نظر بگیرید. درنای در حال پروازی که شما اصرار به خالکوبی آن دارید. شاید پیش خود بر این فرض باشید که درنای در حال پرواز، بیانگر مفاهیمی همچون آزادی یا مهاجرت یا بی‌مرزی و رهایی باشد. این برداشت‌های زیبا از شمایل درنا تا بدین جای کار، جز مفاهیمی انتزاعی در ذهن شخص شما، مصداق عینی ِدیگری ندارد و لازم است جهت آزاد شدن و به سطح محتوا رسیدن ِاین مفاهیم ویژگی‌های تصویری و دیداری به کمک ما بیایند تا یک محتوای رسانا در خالکوبی خود داشته باشیم. ویژگی‌هایی به مانند: استفاده از قابلیت‌های فرم انتزاعی (ابسترکت)، استفاده از بافت‌های نقاشانه‌ی شرقی یا ژاپنی در اجرای شمایل درنا و ظرفیت‌های فرمی دیگر که همه ُهمه می‌تواند محتوای خالکوبی شما را ضمن رسانایی، شفاف و قابل درک کند.

این دو مثال نمونه‌ای از بی‌شمار قابلیت و ویژگی‌های محتوایی یک تصویر است. ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که ظرفیت‌های محتوایی هر تصویری را سامان می‌دهد و ما بر مبنای آن، تصویر و الگوی خالکوبی‌مان را انتخاب یا گزیده می‌کنیم.

منبع : اینستاگرام سهیل افلاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *